lördag, juni 16, 2007

Kreativitet inomhus & spö regn utomhus

Det har verkligen vräkt ner regn idag. Stora stora droppar som gjort både mig och hundarna dyblöta när vi befunnit oss utomhus. Jag såg hur tråkigt hundarna hade det pga regnet & energin spritte i mig också. Därför tänkte jag rensa ur min frys! Där inne hittade jag diverse KÖTT och eftersom jag numer inte äter döda djur, så tänkte jag först KASTA det, knäpp som jag är. Efter några sekunders tänkande så kom jag på att jag ju kan göra massa gotte till doggarna!

Sagt och gjort, jag plockade fram över 1 kg grytbitar, 2 paket bacon och falukorv. Bacon är väl kanske inte det bästa att ge sin hund pga allt salt, men det fick hänga med i lagningen också.



Jag började med att koka grytbitarna, slängde efter ett bra tag i paketen med bacon:


När det hade kokat ihop slängde jag i lite pasta, fullkornspasta som jag HATAR, och tagliatelle som stått ett bra tag i mitt skafferi:


Hundarna var verkligen helt galna av all den goda lukt som fyllde lägenheten. Nemo snackade som aldrig förr och dansade i cirklar för att bevisa att han absolut var värd ett provsmak redan nu:




Jag tog bort den köttkokta pastan och la undan den till deras kvällsmat. Blandade den med deras vanliga mat och köttbuljongen.
Hacka, skära, blanda ihop till en härlig smet. Tillsatte 2 stycken ägg för att få det extra klibbigt, samt uppblött torrfoder där jag använt mig av det GODA spadet från köttkoket.


Sen hämta gamla märgben som sparats:



Därefter så fyllde jag dom gamla märgbenen med min smet, för att sedan stoppa in dem i frysen så dom skulle få stelna till.
Så här gott?! såg det ut innan dom åkte in i frysen:




PUH, nu var jag nästan klar med allt. När jag ändå var på G, tog jag det jag sparat utav grytbitarna och hackade dem lite till för att sedan stoppa in dem i ugnen där jag torkade dem till smaskiga torkade köttgodisar. Det tog ganska lång tid i ugnen, typ 3 timmar, men hundarna ÄLSKADE verkligen det! Jag ska verkligen börja göra MER eget godis, så man vet vad det är man stoppar i sin hund.

Medans köttbitarna var på torkning i ugnen gjorde jag lite snabb människomat. Snabbt, men så OTROLIGT gott:


Efter ett par timmar i ugnen, såg det torkade köttet så här gott ut:



Jag behöver väl inte tala om hur glada mina hundar varit idag över att jag stått och kokat och fixat för dem hela dagen :) Har verkligen varit trevligt att vara hemma med dem hela dagen och bara tagit det lugnt och fixat och donat med detta.

Vi avslutade kvällen med en promenad i ös regnet 1.5 timme (Saga var INTE lycklig) Nu har vi för en stund sedan kommit in och dom har blivit bjudna på märgbenen från frysen. Deras kväll är nu fulländad. Nu är det min tur, jag ska krypa ner i soffan, med en pläd över mig och slänga på en mysig film <3

// Emelie

8 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Vad "kul" att du lagt köttet på hyllan :) Men jag får ju säga att för en som inte gillar kött var det lääääskiga bilder å lääääskiga beskrivningar av hundgmatskoket!!! ;) Men jag förstår att vovvarna blev glada... *L*

11:13 fm  
Anonymous Anonym sa...

Ojoj vad du har donat, låter som en härlig dag :)

12:21 em  
Anonymous Anonym sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

6:15 em  
Blogger Emelie sa...

Allt för hundarna :) Brukar inte NI göra ngt smaskigt till dom små liven och isåfall vad gör ni då?

8:47 em  
Anonymous Anonym sa...

Njae, att stå å koka kött å så blir för mycket för mig, även om inte mina hundar är några vegeterianer! Igår fyllde jag deras märgben med leverpastej dock, det går an för både mig och dom! Fast det blir ju snabbt uppslickat förstås...

11:38 fm  
Anonymous Anonym sa...

Men yummie!!! Vad du gottat till det :D Dom hundarna har det gott dom:) Läste inlägget mycket tidigare, men hann inte skriva hur gott det måste varit. Får packa fram nötköttet, laxen, lever pastan & lite smått & gott & dona till vovvarna när vi anlänt till götet.

2:27 fm  
Blogger Emelie sa...

C; Det tycker jag def. ni ska göra!! Det är faktiskt trevligt att stå och baka tillsammans med sina vänner :) & det är alltid skönt att veta exakt vad det är man stoppar i dem, när man gör sakerna själv! Spec om man har allergi jyckar! Jag hoppas INNERLIGT att vi ses på söndag!!

12:33 em  
Blogger Terriern sa...

Hallå på dig!

Jösses du ligger verkligen i de ser jag,fina hundar föresten..Vi får väl tro att vi får ett fint väder här snart så man kan vara mera ute.
För de lär väl dina hundar gilla?

Ha det gott så länge..

3:03 em  

Skicka en kommentar

<< Hem